برده‌‌داری نوین در پناه سکولاریسم مجازی!
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان
تاریخ : شنبه 20 ارديبهشت 1397
نویسنده : باصر
برده‌‌داری نوین در پناه سکولاریسم مجازی!
 
پسر ۱۷ ساله ورامینی که قاتل یک دختربچه ۶ ساله به نام ستایش بود، در شبکه‌های اجتماعی بسیار فعال و بیش از ۱۰۰ هزار فالوئر داشت که در تحقیقات انجام شده از وی توسط چهار پزشک روانپزشک و روانشناس مشخص شد که وی فردی جامعه‌گریز و ضداجتماع است...

پایگاه خبری انصارحزب‌الله: شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام بر مبنای دیده شدن افراد، ساخته شده‌اند. اینگونه شبکه‌ها به افراد، خودمحوری و فردمحوری را القاء می‌کنند به شکلی که هر چقدر دیده شوی گویی محبوب‌تر هم هستی، لذا افراد به دنبال راهکارهای متفاوت برای بیشتر دیده شدن در این شبکه‌ها هستند.

برای بیشتر دیده شدن، لزوماً لازم نیست با چشم سر دیده شوی، بلکه حس دیده شدن هم کافی است که متأسفانه بین بازیگران هم‌اکنون رقابتی کاذب برای افزایش فالوئرها وجود دارد یا اینکه برخی افراد ثروتمند هم با استفاده از راهکارهای گوناگون می‌کوشند که بیشتر دیده شوند.

متأسفانه برخی از رسانه‌های خبری با اینکه محبوبیت زیادی ندارند، اما می‌کوشند تا صفحه‌ای را در اینستاگرام برای جذب مخاطب راه‌اندازی کنند و فالوئرهای خود را با تبلیغات مختلف در کانال‌های تلگرامی زرد افزایش دهند، در حالی که اثرگذاری این خبرگزاری در جامعه به هیچ وجه بالا نرفته و فقط حس بیشتر دیده شدن را در مخاطب ایجاد کرده که به هیچ وجه با واقعیت منطبق نیست.

شبکه‌های اجتماعی چون بر مبنای فرهنگ سکولار غربی برنامه‌نویسی شده‌اند، افراد برای ورود به آنها، به کار دیگری دخالتی نداشته و می‌توان گفت که امر به معروف و نهی از منکر در شبکه‌های اجتماعی به موضوعی حرام تبدیل شده است. در شبکه‌های اجتماعی اگر فردی به فرد دیگر تذکر دهد، ریپورت و بلاک می‌شود، ضمن اینکه بحث «به من چه» و «به تو چه» در این شبکه‌ها موج می‌زند. یعنی حیات در شبکه‌های اجتماعی، زندگی سکولاریست.

وجود برخی مطالب در شبکه‌های اجتماعی که فحش، ناسزا، توهین به معصومین و ضدیت با دین دارند، در کنار وجود برخی مطالب شبکه‌های اجتماعی که محتوای مثبت و ترویج مردم به توسعه فضایل اخلاقی دارند، نشان‌دهنده فاصله بسیار و تفاوت ماهوی محتوای این کانال‌ها با یکدیگر است، ضمن اینکه خطرات عدم امر به معروف در شبکه‌های اجتماعی هم برای جامعه بسیار زیاد است.

و اینگونه است که سکولار شدن نیروهای مؤمن و معتقد فعال در شبکه‌های اجتماعی خطر بسیار بزرگی برای جامعه محسوب می‌شود.

مطالعات پژوهشی ۹ دانشگاه مطرح دنیا مانند جورج واشنگتن و آکسفورد متفق‌القول اعلام کردند که شبکه‌های اجتماعی، افراد را از جامعه دور کرده و در حقیقت ضداجتماع هستند.

پسر ۱۷ ساله ورامینی که قاتل یک دختربچه ۶ ساله به نام ستایش بود، در شبکه‌های اجتماعی بسیار فعال و بیش از ۱۰۰ هزار فالوئر داشت که در تحقیقات انجام شده از وی توسط چهار پزشک روانپزشک و روانشناس مشخص شد که وی فردی جامعه‌گریز و ضداجتماع است، در صورتی که در شبکه‌های مجازی فردی اجتماعی تلقی می‌شد.

اغلب کسانی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند یا جامعه‌گریز و ضداجتماع هستند یا جامع‌گریز و ضداجتماع می‌شوند، چرا که فردمحوری موجود در شبکه‌های اجتماعی، آنها را اینگونه بار آورده است.

لذت‌گرایی باعث می‌شود که به سمت شبکه‌های اجتماعی سوق پیدا کنیم و به جای اینکه نگاه جمعی و عمومی داشته باشیم، خودمحور و فردمحور می‌شویم و سعی می‌کنیم که عکس سلفی از خود گرفته و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنیم. متأسفانه کانال‌های خبری هم به ارزش اخبار توجهی ندارند و فقط سعی می‌کنند اخباری را نشر و یا بازنشر دهند که بیشتر دیده شود و در همین راستا، انتشار اخبار زرد که مغایر با اصول حرفه‌ای خبرنگاری است، در این کانال‌ها به وفور یافت می‌شود.

به دلیل اینکه برخی مغزها در فضای مجازی سکولار زیسته‌اند، به سمت شبکه‌های اجتماعی‌ای که فالوئر و تعداد مخاطبان بیشتری دارد، سوق پیدا می‌کند و تصور می‌کنیم که چون برخی از آنها دنبال‌کننده‌های بیشتری دارند، لابد محتوای بهتری هم دارند و این امر باعث می‌شود فعالان شبکه‌های مجازی دائماً در حال افزایش فالوئرهای خود باشند. میل به سیاه‌لشکرها و سیاه‌بازی‌ها در حقیقت همان سودگرایی بیشتر است که متأسفانه رسانه‌ها هم این امر را دنبال می‌کنند.

و جالب اینکه هرچه کلیک بیشتر در محیط شبکه اجتماعی انجام شود، سود بیشتری را نصیب صاحبان آن می‌کند، به این معنا که، کلیک واحد پول اینترنت است و هر کلیک بین ۴ تا ۳۵ سنت به ارزش یک نرم‌افزار یا شرکت سازنده آن اضافه می‌کند. یعنی شرکت‌های سازنده شبکه‌های اجتماعی برای جذب کلیک‌های بیشتر، به برخی موارد دامن می‌زنند که در این بازار عده‌ای فالوئر زیاد کرده و عده‌ای هم افشاگری می‌کنند.

تمامی کسانی که در شبکه‌های مجازی فعال هستند، در حال از دست دادن وقت، فرهنگ و اموال باارزش خود هستند و تنها فردی که سود اصلی را از این امر می‌برد، مدیران مستبد شبکه‌های مجازی هستند که در حال سوءاستفاده از انسان‌ها و کاربرها به عنوان برده می‌باشند.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: مقاله , آزاد , سیاسی , ,
برچسب‌ها: فکرنو , سکولاریسم , مجازی ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان