وسعت حمله نظامی آمریکا به سوریه چقدر است+ عکس
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان
تاریخ : جمعه 23 فروردين 1397
نویسنده : باصر

 

آمریکا چگونه می‌تواند به سوریه حمله کند؟ به نقل از خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه وعده داد موشک‌هایی را به سمت سوریه شلیک خواهد کرد. این تهدید وی در حالی بیان شده است که گزارش‌هایی ادعایی درباره وقوع حمله شیمیایی در دوما واقع در غوطه شرقی دمشق منتشر شده است.

حال پرسش اینجاست آمریکا که احتمال دارد همراه با فرانسه و انگلیس به سوریه حمله کند، چه مناطقی را هدف قرار خواهد داد و خطرات محاسبات اشتباه این کشورها در قبال ایران و روسیه چه خواهد بود.

اهداف حمله احتمالی ترامپ به سوریه چه خواهد بود؟
آمریکا و دو متحد خود به بهانه استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه، ادعا کرده‌اند قصد دارند از تکرار چنین حمله‌هایی در آینده جلوگیری کنند و به این ترتیب، به نظر می‌رسد فرودگاه‌های نظامی، کارخانه‌های تسلیحات‌سازی و انبارهای مهمات در این کشور را هدف قرار خواهند داد.

همچنین آمریکا و متحدانش ممکن است به نیروی هوایی سوریه و سامانه‌های دفاع موشکی آن حمله کنند. با این حال، وقفه پیش آمده میان ادعای حمله شیمیایی در روز شنبه و احتمال وقوع حمله در روزهای آتی می‌تواند به این معنی باشد که سوریه تجهیزات و دارایی‌های نظامی خود را به منطقه‌ای امن ارسال کرده باشد.

جنیفر کافارلا، تحلیلگر مسائل سوریه در موسسه مطالعات جنگ آمریکا در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت پایگاه هوایی الضمیر واقع در شمال شرقی دمشق می‌تواند یک هدف احتمالی باشد.

وسعت این حمله تا چه حد خواهد بود؟
در سال گذشته میلادی و پس از ادعای استفاده از تسلیحات شیمیایی از سوی نیروهای دولتی سوریه در خان شیخون، ترامپ دستور حمله‌ موشکی به این کشور داد. نیروی دریایی آمریکا با 59 موشک کروز تاماهاوک از ناوشکن‌های خود در شرق دریای مدیترانه پایگاه هوایی الشعیرات سوریه را هدف گرفت. اما این حمله محدود بود و طوری برنامه‌ریزی شده بود که پای آمریکا را به جنگ داخلی سوریه باز نکند.

از آن هنگام، ادعاهای دیگری مبنی بر استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه بیان شده است. کافارلا گفت آمریکا باید تصمیم بگیرد آیا قصد دارد نیروهای وابسته به ایران و یا حتی نیروهای وابسته به روسیه را در سوریه هدف قرار دهد یا خیر.

این حمله چگونه انجام خواهد شد؟
به نظر می‌رسد حمله علیه سوریه همانند حمله سال گذشته، به صورت موشکی انجام شود. آمریکا تمایلی به فرستادن هواپیماهای سرنشین‌دار بر فراز سامانه‌های دفاع هوایی سوریه ندارد؛ زیرا سقوط این هواپیماها می‌تواند نبرد را وارد مراحل غیرمنتظره‌ای کند.

اکنون ناوشکن یو اس اس دونالد کوک مجهز به موشک‌های هدایت شونده و نیز یک ناوچه فرانسوی مجهز به موشک‌های کروز در محدوده هدف‌گیری سوریه مستقر شده‌اند. این دو کشتی جنگی که احتمالا با یک زیردریایی آمریکایی همراه خواهند بود، در این حمله احتمالی نقش خواهند داشت.

این حمله احتمالی چه خطراتی در پی خواهد داشت؟
واکنش روسیه به عنوان متحد بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، غیرقابل پیش‌بینی است. روسیه پیش از این هشدار داده است در صورت حمله آمریکا به سوریه، اقدامات متقابلی علیه واشنگتن انجام خواهد داد و علاوه بر سرنگون کردن موشک‌ها، مراکز پرتاب آنها را نیز ممکن است هدف قرار دهد.

روز چهارشنبه، ارتش روسیه کلاه سفید‌ها را متهم به انتشار ادعاها درباره حمله شیمیایی در دوما کرد.

شبکه ان بی سی نیوز روز سه‌شنبه گزارش داد روسیه برای محدود کردن قابلیت پهپادهای آمریکایی برای انجام ماموریت بر فراز سوریه، سامانه رهگیری آن‌ها را مختل کرده است.

یک تحلیلگر مسائل سیاسی در این باره گفت: «آمریکا باید بسیار احتیاط کند تا مواضع روس‌ها را هدف قرار ندهد و موجب کشته شدن مستشاران روس نشود. این مسئله انتخاب‌ها برای آمریکا را بسیار محدود می‌کند زیرا روس‌ها در بسیاری از نقاط در میان نیروهای سوری حضور یافته‌اند.»

وی هشدار داد در صورتی که آمریکا عمدا و یا سهوا سربازان روس را هدف قرار دهد، تنش‌ها میان این دو قدرت هسته‌ای به شدت تشدید خواهد شد.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: عکس , نظامی , اخبار , جهان , سیاسی , مقاله , نظامی , ,
برچسب‌ها: دانلود , عکس , نظامی , هواپیما , ناو , امریکا , حمله , سوریه , فکرنو ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان