نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان
تاریخ : دو شنبه 17 اسفند 1394
نویسنده : باصر


ایالات متحده به دنبال پیاده‌سازی سناریوی "طرح B" در سوریه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ تحولات میدانی سوریه قبل و بعد از آتش بس به شکلی کاملا محسوس به نفع ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه بوده و در این پروسه حزب الله و سوریه نیز کمک‌هایی را داشته‌اند.
در این پروسه، کشورهای منطقه‌ای که از پیروزی‌های ارتش سوریه و متحدانش به شدت نگران و عصبانی هستند، برای ضربه زدن به نظام سوریه پیشنهاد کردند که جنوب این کشور به منطقه امن یا "پرواز ممنوع" است.

**استراتژی "پلان B" چیست؟

در استراتژی "پلان B" که توسط مقامات کاخ سفید تهیه و طراحی شده، مخالفان معتدل میانه‌رو در جنوب سوریه مستقر خواهند شد و هیچ هواپیمایی در این منطقه حق پرواز نخواهد داشت.

راهبرد "پلان B" منطقه هدف؛ "قنیطره"، "درعا"، "ریف دمشق"، "سویدا" است و در این مسیر برخی کشورهای منطقه غرب آسیا از سناریوی "پلان B" منفعت خواهند برد.




دریادار "جیمز استاویریدیس" از فرماندهان سابق  "پیمان آتلانتیک شمالی" در این باره عنوان داشت: "پلان B" ممکن است با مشارکت اردن همسایه جنوبی سوریه به اجرا دربیاید.  وی افزود: در منطقه‌ای که قرار است  "پلان B" اجرایی شود، هواپیماها حق پرواز نخواهند داشت و مخالفان میانه‌رو در آنجا مستقر خواهند شد. وی در مصاحبه با سی.ان.ان گفت: من معتقدم طرح "بی" بدون مشارکت روسیه خواهد بود و با ایجاد منطقه پرواز ممنوع در یک منطقه امن به ما امکان ایجاد مخالفان معتدل را خواهد داد.

این مقام سابق نظامی آمریکایی افزود: به احتمال زیاد اردن در این طرح مشارکت خواهد کرد و من مطمئنم که موضوع شرکت نیروهای زمینی در گفتگوهای میان رئیس جمهوری آمریکا و پادشاه اردن مطرح شده است.

البته مقامات ارشد "کرملین" این موضوع را رد کرده‌اند و فدراسیون روسیه معتقد است که تجزیه سوریه بسیار خطرناک خواهد بود و در این زمینه روسیه با غرب اعتقاد واحدی ندارد.  "ویتالی چورکین"، نمایندۀ روسیه در سازمان ملل متحد؛ در مصاحبه با رادیو کمرسانتِ روسیه گفت: "زمانی که همه در حال پرواز و بمباران (سوریه) هستند، صحبت کردن از منطقۀ پرواز ممنوع بی‌معنا است".

وی ادامه داد: "به لحاظ نظری می‌توان تصور کرد که در طول اجرای توافقنامۀ آتش‌بس پیشنهادی مبنی بر استفاده نکردن از حریم هوایی مطرح شود، اما این فقط  یک بحث نظری است". سرزمین‌های اشغالی و اردن دو منطقه‌ای است که در جنوب سوریه واقع شده و لذا اولین منفعت را از  "پلان B" اسرائیل و اردن خواهند برد تا امنیت‌شان را تامین کنند.

اسرائیل و اردن که در 5 سال اخیر کمک‌های گسترده مالی و تسلیحاتی را به تروریست‌های تکفیری داعش، جبهه النصره و ...  داشته‌اند، در تلاشند تا از این طریق امنیت مرزهایشان را تامین کنند.

طرح آمریکایی_ اسرائیلی  "پلان B" به این موضوع تاکید دارد که اردن مجری طرح است و ایالات متحده آمریکا، ترکیه و عربستان سعودی و اسرائیل از آن پشتیبانی کنند و اینکه آیا اردن بتواند چنین طرحی را عملیاتی کند، جای سوال دارد.

**سناریو "پلان B" به دنبال چیست؟

نکته مهم دیگری که وجود دارد اینکه آیا "مسکو" و  "تهران" نیز موافق چنین طرحی هستند  که منجر به فروپاشی تدریجی سوریه می‌شود؟ طرح آمریکایی_ اسرائیلی  "پلان B" در تلاش است تا علاوه بر تقویت مواضع تروریست‌ها استقرار آن ها را در جنوب سوریه تثبیت کند.

ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه به همراه حزب‌الله و فدراسیون روسیه موفقیت‌های مهمی را در جبهه جنوبی بدست آورده‌اند که از جمله مهمترین آن ها می‌توان پاکسازی اطراف استان "درعا" (به خصوص "شیخ مسکین") از چنگ تروریست‌ها اشاره کرد.

ترکیه و عربستان سعودی تلاش می‌کنند با توجه به تحولات اخیر میدانی در سوریه از پیشروی هرچه بیشتر ارتش و نیروهای دفاع وطنی این کشور و پشتیبانی فدراسیون روسیه جلوگیری کنند که البته  "مسکو" هم اعتقاد دارد که این اقدام عربستان و ترکیه در صورت عملی شدن اعلام یک جنگ واقعی است.




این موفقیت‌ها نگرانی همپیمانان آمریکا در منطقه غرب آسیا را برانگیخته و آنها کمک‌های تسلیحاتی را به جنوب سوریه گسیل داشته‌اند که در یک هفته اخیر چند محموله کوچک و بزرگ تسلیحاتی در مرز اردن و سوریه و همچنین استان "سویدا" کشف و ضبط شده‌اند.

البته این بخشی از کمک های آمریکا و همپیمانانش به تروریست هاست و علاوه بر این موشک های "استرلا" و تجهیزات سنگین و نیمه سنگین تقریبا به صورت مستمر در جنوب سوریه جابجا می شوند.

سوالی که مطرح می‌شود اینکه منظور آمریکا از معترضان میانه‌رو چیست و آیا جبهة النصره که در حوزه آتش بس قرار نمی‌گیرند نیز معترضان میانه‌رو به حساب می‌آیند؟ به نظر می‌رسد راهبرد  "پلان B" آمریکا طرحی در راستای نجات جبهه النصره و داعش است.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: عکس , اخبار , جهان , سیاسی , ,
برچسب‌ها: ایالات متحده , امریکا , ایران , سوریه , پلان بی , پلان B , سوریه , جنگ , نقشه , عکس , دانلود , رایگان ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان