جریمه مشترکان پرمصرف آب منتفی شد
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان
تاریخ : دو شنبه 17 اسفند 1394
نویسنده : باصر


مشاور وزیر نیرو با اعلام اینکه برای سال ۹۵ هیچگونه برنامه ای برای افزایش تعرفه های آب وجود ندارد، اعلام کرد: طرح جریمه مشترکان پرمصرف هم منتفی شد.

به گزارش مهر، حمیدرضا جانباز امروز در یک نشست خبری درخصوص برنامه های وزارت نیرو برای افزایش قیمت آب در سال ۹۵ گفت: قیمت تمام شده آب شرب در حال حاضر بیش از یکهزار تومان است ولی قیمت فروش آن کمتر از ۵۰۰ تومان و البته این نرخ در بخش‌های مختلف کشور متفاوت است.

مشاور وزیر تاکید کرد: طبق قانون شرکت‌های آبفا و مصوبات مجلس وظیفه تعرفه گذاری برعهده شورای اقتصاد است اما برای سال ۹۵ هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت آب نیست و وزارت نیرو هم در این خصوص پیشنهادی ارائه نکرده است.

جانباز تصریح کرد: برای بهبود خدمات آبرسانی راهی جز واقعی شدن تعرفه ها نداریم و ما در این زمینه کاری را با وزارت تعاون، کار و رفاه شروع کرده ایم مبنی بر اینکه بتوانیم از طریق کدملی و شناسه ملی، میزان مصرف آب هر شخص در هر اشتراک را مشخص کنیم و از این طریق بتوانیم آبرسانی دقیق تری را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور ادامه داد: به طور نمونه ممکن است در یک اشتراک دو نفر و در اشتراک دیگر ۵ نفر ساکن باشند، اما ما درباره همه به یک شکل رفتار می کنیم؛ از این رو قرار است بررسی شود که در هر اشتراک چند نفر زندگی می کنند و اگر بتوانیم این پروژه را بعد دو سال به سرانجام برسانیم می توان گفت توزیع یارانه ها نیز در بخش آب به عدالت نزدیک تر خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو بیان دشت: هم اکنون هزینه آبرسانی در قشم برای هر مترمکعب ۴ هزار تومان است که ما می توانیم با اجرای طرح کدشناسه ملی افراد برای هر فرد سهمیه روزانه ای در نظر گرفته و آب اختصاص دهیم.

جانباز در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر درباره طرح جریمه مشترکان پرمصرف آب گفت: کلیات این طرح در مجلس تایید شده و با ایراد شورای نگهبان به دو بند از آن، طرح دوباره به کمسیون عمران بازگشته و در مسیر قانونی شدن قرار دارد. در این طرح جریمه ها برای مشترکان پرمصرف حذف شده و نحوه برخورد به صورت اصلاح الگوی مصرف آب مطرح است که در سال ۹۵ نهایی خواهد شد.

وی درخصوص وضعیت هدررفت آب از شبکه ها و افزایش دوباره آب بدون درآمد گفت: هدررفت آب در حال حاضر ۲۶ درصد است که از طریق شناسایی انشعابات غیرمجاز، ترمیم شبکه ها، جلوگیری آسیب رسانی به شبکه و نصب کنتورهای هوشمند به دنبال کاهش هدررفت آب هستیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور در این خصوص که چرا هدررفتی آب از شبکه ها دوباره افزایش یافته است؟ گفت: به دلیل کمبود اعتبارات هم اکنون هدرروی آب از شبکه ها به میزان ۲ درصد افزایش یافته و ما برای اینکه بتوانیم در این بخش عملکرد دقیق تری داشته باشیم، تصمیم گرفتیم در برنامه ششم سالیانه نیم درصد از هدرروی آب جلوگیری کنیم.

این مقام مسئول در وزارت نیرو درخصوص وجود فلزات سنگین در آب برخی از مناطق کشور اظهارداشت: در این باره توافقی با وزارت بهداشت داریم و آزمون کیفیت آب صورت می گیرد ولی این موضوع در بعضی از استان‌های کم بارش وجود دارد و ما هشدارهایی را در این باره به برخی از استان‌ها می‌دهیم.

جانباز با اعلام اینکه هم اکنون ۱۵.۵ میلیون مشترک آب شهری در ۱۳۳۰ شهر کشور داریم، گفت: در بخش روستایی ۷۴ درصد مشترکین تحت پوشش خدمات آب هستند و در بخش شهری نیز حدود ۴۲.۵ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه های مدرن فاضلاب قرار گرفت.

وی تصریح کرد: به زودی و تا ۱۰ روز آینده از طریق بانک مرکزی اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای آبرسانی روستایی نهایی می شود، همچنین درباره کنترل بحران آب در مناطق شهری کم آب نیز از یک ماه گذشته تدابیر لازم پیش بینی شده است و می توان گفت که تعداد شهرهای دارای بحران آب از ۵۴۷ شهر در تابستان ۹۴ با سه سناریوی طراحی شده به ۳۹۲ شهر دارای تنش آب در پیک تابستان ۹۵ کاهش خواهد یافت.

جانباز در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره تاثیر بارندگی ها و ذخیره گیری آب در سدها در کاهش تعداد شهرهای دارای تنش آبی گفت: میزان بارش‌ها در حال حاضر نسبت به میانگین تا ۵ درصد کاهش یافته و در کل کشور تا هفته قبل ۱۴۹ میلی متر بارش اتفاق افتاد. ما از طریق ۳۲ سد مهم تامین آب شرب کشور را انجام می دهیم که میزان ذخیره آب در مخازن این سد ها هم اکنون ۴۱.۲ درصد است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه ۶.۲ میلیارد متر مکعب آب برای تامین آب شرب مورد نیاز کشور در سدها ذخیره شده است، تصریح کرد: در پیک مصرف تابستان امسال ۲۳.۵ درصد کمبود تولید داشتیم که از طریق مدیریت سدها و تامین آب از طریق چاه‌ها پیش بینی می‌کنیم بتوانیم تعداد شهرهای دارای تنش آبی در تابستان ۹۵ را بدون جیره بندی و تنها از طریق اعمال مدیریت فشار آب رسانی کنیم.

وی همچنین درباره تفکیک آب شرب از مصارف بهداشتی شهرها گفت: در برخی از استان‌ها و شهرها مانند ساوه، قم، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و سمنان این اتفاق افتاده ولی سرعت کار پایین است. در مورد تهران به دلیل اینکه آب با کیفیت تولید و عرضه می شود، برنامه وزارت نیرو این است که تفکیک آب شرب از مصارف بهداشتی تهران را در اولویت‌های بعدی خود قرار دهد.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: عکس , طبیعت , اخبار , ایران , اجتماعی , ,
برچسب‌ها: آب , سالم , افزایش+قیمت , آب شهری , عکس , دانلود , رایگان , آب ناسالم ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان