پکن در انتظار سامانه موشکی اس400+تصاویر
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان
تاریخ : شنبه 7 فروردين 1395
نویسنده : باصر
 
روسیه و چین در حال نهایی کردن یک معامله موفق هستند.
روسیه و چین در حال نهایی کردن یک معامله بسیار موفق هستند. این معامله شامل خرید و فروش سامانه موشکی اس 400 ( تری اومف) می‌شود. "ولادیمیر کوژین" دستیار رییس جمهور روسیه در امور همکاری‌های نظامی فنی اعلام کرد که مذاکرات برای اجرای این قرارداد به خوبی پیش می‌رود.
 

چین نخستین کشوری است که تسلیحات اس 400 از روسیه خریداری می‌کند و این امر نشانگر سطح راهبردی روابط روسیه و چین است
 
ولادیمیر پوتین در بهار سال گذشته رسما موافقت خود را با فروش سامانه اس 400 به چین اعلام کرد. در ماه جولای نیز "سرگئی ایوانوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه گفت که اولین سفارش دهنده خارجی این سیستم چین است. در آن زمان تعدادی از کارشناسان غربی این اقدام مسکو را پاسخ ژئوپولتیک به ایلات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نامیدند.
 
با این حال، کسانی که این معامله را سیگنال جدیدی در راستای تقویت اعتماد بین روسیه و چین در فضای نظامی می‌بینند، به حقیقت نزدیک‌ترند. این معامله حلقه اصلی شراکت استراتژیک دو کشور در زنجیر روابط دوجانبه است.
 
سامانه موشکی اس400 در راه پکن + تصاویر
 
چین از خریداران عمده تسلیحات روسی است و در دو دهه اخیر، میلیاردها دلار انواع تسلیحات از روسیه خریداری کرده است. چین عادت دارد تسلیحات گران قیمت را مهندسی معکوس کرده و پس از کپی‌سازی با قیمت پایین تر وارد بازار تسلیحاتی جهان کند.
 
چین از سال 2011 به سامانه ضدموشکی اس 400 توجه نشان داده بود. یک سال قبل نیز سازمان «روس آبارون اکسپورت» قرارداد فروش 15 گردان پدافند موشکی اس 300 به چین را به طور کامل اجرا کرد. 6 گردان پدافند موشکی اس 400 به چین فروخته می‌شود، هر گردان سامانه اس 400 شامل هشت پرتابگر موشک و مجموعه‌ای از سامانه‌های راداری است. موشک‌ها قادرند در هر شلیک ده‌ها هدف را در فاصله 400 کیلومتر منهدم کنند.
 
سامانه موشکی اس400 در راه پکن + تصاویر
 
سال 2012 میلادی وقتی برای اولین بار احتمال انعقاد قرارداد با چین مطرح شد، صحبت از فروش یک گردان سامانه اس 400 در میان بود. برای همین احتمال می‌رود که مسکو اصرار به افزایش حجم خرید داشته باشد. کارشناسان معتقدند که افزایش حجم خرید، احتمال کپی کردن سیستم روسی را پایین می‌آورد. "کنستانتین سیوکوا " کارشناس نظامی روس می گوید: «در هر صورت چین سری صادراتی این سامانه را خریداری کرده است، و عملکرد آن از سری مورد استفاده در روسیه پایین‌تر خواهد بود.
 
برخی از تجهیزاتی که روی سیستم‌های روسی تعبیه شده، در سری صادراتی وجود ندارند. قطعا سامانه‌های صادراتی به چین مجهز به موشک‌های برد متوسط و کوتاه خواهند بود و نمی‌توانند اهداف را در سطح افق و برد بلند منهدم کنند. در هر صورت اگر سامانه سری اس 400 به نیروهای مسلح چین وارد شود، آمریکا دیگر حرفی برای گفتن نخواهد داشت؛ زیرا در صورت پرتاب موشک به سوی چین، بهای گزافی را خواهد داد. با این اوصاف، وجود پدافند موشکی سری اس 400 در چین احتمال تصمیم گیری‌های پر خطر آمریکا و انجام عملیات هوایی علیه چین را به شدت پایین می‌آورد».
 
سامانه موشکی اس400 در راه پکن + تصاویر
 
سامانه ضد موشکی اس 400
 
مجموعه‌های پدافند موشکی اس 400 یا تریومف (در طبقه بندی ناتو اس.ای-21) پیشرفته‌ترین تسلیحات پدافند موشکی روسی است که قادر به هدف قرار دادن هواپیماها تا شعاع 400 کیلومتر و موشک های تاکتیکی تا شعاع 60 کیلومتری است.
 
روس‌ها اخیرا اعلام کردند موشک‌هایی برای اس 400 ساخته که دارای برد دو برابر موشک‌های قبلی آن است. این سیستم‌های موشکی دارای رادار قوی است که قادر به شناسایی هر نوع شی پرنده تا شعاع 600 کیلومتری می‌باشد.
 
سامانه موشکی اس400 در راه پکن + تصاویر
 
"ولادیمیر یوسیف" سیاست‌مدار روس معتقد است که پدافند موشکی سری اس 400 در نقاط مختلف چین مستقر می‌شوند و تمام منطقه را تحت پوشش قرار خواهند داد. وی در ادامه توضیح می دهد: « سامانه سری اس 400 کل قلمروی کشور را از زمین و هوا تحت پوشش قرار می دهد. توانایی رهیابی موشک های بالستیک دارای کلاهک در این سامانه نسبتا پایین است، اما برای رهیابی اهداف هوایی از امکانات بالایی برخوردار می باشد. بنابراین چین می تواند با اطمینان بیشتری درباره پوشش مناطق صنعتی مهم خود در بخش شرقی سرزمینش صحبت کند. در حال حاضر ظرفیت هوایی چین در بخش موشکی — هسته ای محدود است. به همین خاطر، وجود سامانه موشکی سری اس 400 برتری امریکا را در بخش ناوگان هوایی جبران می کند».
 
 
اس400 وارد می‌شود
 
سامانه زمین به هوای اس 400 نسل جدید سیستم پدافند هوایی روسیه است که توسط «مرکز طراحی الماس» (Almaz Central Design) طراحی شده و به عنوان سیستم ژیشرفته‌تر از خانواده پدافند هوایی اس 300 به‌شمار می‌رود. اس 400 در سامانه نام‌گذاری در ناتو با نام (SA-21) شناخته می‌شود. این سیستم قبلاً با نام اس 300پ‌.ام‌.یو-۳ (S-300PMU-3) شناخته می‌شد. این سامانه زمین به هوا قابلیت‌های سیستم‌های دیگر از سری اس 300 را به چالش می‌کشد و برد آن حداقل دو بار بیشتر از برد ام‌.آی‌.ام-۱۰۴پاتریوت (MIM-104 Patriot) است.
 
سامانه موشکی اس400 در راه پکن + تصاویر
 
به گفته منابع روسی و دیگر کشورها، اس 400 قادر به تشخیص 100 هدف به طور هم‌زمان و درگیر شدن با 12 هدف به طور هم‌زمان از محدوده 400 کیلومتری است. این هدف‌ها می‌توانند از جمله انواع هواگرد، هواپیما، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک باشند. اس 400 با داشتن قابلیت 3 موشک مختلف، بسیار دوربرد ۴۰ان۶ (40N6)، دوربرد ۴۸ان۶ (48N6)، و موشک‌های با برد متوسط ۹ام۹۶ (​​9M96) قادر به پوشش کل عملکرد مورد نیاز است. هر یک از این موشک‌ها دارای قابلیت‌های متفاوت است.
 
توسعه سیستم اس 400 در پایان سال 1990 میلادی آغاز شد. این سیستم به طور رسمی توسط نیروی هوایی روسیه در ژانویه 1999 میلادی معرفی شد. در تاریخ 12 فوریه 1999 میلادی، اولین آزمایش در یار کاپوستین در آستراخان که موفقیت‌آمیز گزارش شده بود؛ انجام شد. با این نتیجه، سیستم اس 400 برای به کار گرفته شدن بوسیلهٔ ارتش روسیه در سال ۲۰۰۱ میلادی آماده می‌شد.
 
 
سامانه موشکی اس400 در راه پکن + تصاویر
 
در نهایت این پروژه در فوریه سال ۲۰۰۴ میلادی اعلام شد. در ماه آوریل همین سال، یک موشک بالیستیک با موفقیت در یک آزمایش ره‌گیری و هدف قرار گرفت.
 
یک گردان معمولی اس 400 از دست‌کم هشت سکوی پرتاب با 32 موشک و یک پست فرماندهی سیار تشکیل شده‌است. در تاریخ 6 اوت 2007 میلادی، اولین هنگ مجهز به اس 400 به خدمت فعال ارتش در در نزدیکی مسکو در آمد.
 
 
حضور اس 400 در سوریه
 
پس از هدف قرار گرفتن جنگنده روسیه توسط ترکیه، ارتش روسیه عملیات و اقدامات خود در سوریه و در مقابله با تروریست‌ها و همچنین حامیانشان را تشدید کرد که استقرار سامانه اس 400 در پایگاه هوایی "حمیمیم" از جمله این اقدامات بود. "ولادیمیر کوژین" دستیار پوتین در امور همکاری در زمینه فناوری نظامی اعلام کرده است سامانه‌های اس 400 اعزامی، به سوریه فروخته نشده و پس از اجرای ماموریت‌ها به روسیه بازگردانده خواهند شد.
 
سامانه موشکی اس400 در راه پکن + تصاویر
 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: عکس , نظامی , اخبار , جهان , نظامی , ,
برچسب‌ها: اس400 , چین ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان