قیمت بلیت هواپیما سرسام‌آور شد
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان
تاریخ : یک شنبه 23 اسفند 1394
نویسنده : باصر


طبق تماس های گرفته شده با باشگاه خبرنگاران جوان مردم اظهار داشته اند که برای گزارش تخلفات آژانس ها به هر دری زده اند اما کسی پاسخگو نبوده و این امر در سایه سار صحبت های مسئولان برای رسیدگی به تخلفات اتفاق افتاده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گراني و افزايش لجام گسيخته قيمت بلیت های هواپیمایی  اين روزها سايه سنگين و آزاردهنده خود را بر شانه شهروندان تحميل كرده و دلالان نبض بازار را به دست گرفته ‌و با یکه تازی، بازار را با نرخ‌های تعیین شده خود می‌گردانند و در این میان نه تنها آژانس‌های معتبر فروش بلیت بلکه شرکت های هواپیمایی که صادرکننده بلیت هم هستند، ابزاری را برای کنترل این وضعیت ندارند.

یکی از دلایل اساسی این گرانی بلیت هواپیما در زمان های پیک سفر عدم همخوانی عرضه و تقاضا است زیرا تعداد صندلی های موجود در ناوگان هوایی کشور کفاف این تقاضا را نمی دهد بنابراین بلیت نایاب  می شود و قیمت ها به اوج می رسند البته برخی چارتر کنندگان سودجو نیز از این کمبود صندلی ها سوء استفاده کرده به طوری که با چارتر کردن پروازها در زمان پیک ، بلیت را با قیمت های بسیار بالا به مسافران می فروشند.

براساس این گزارش، تا قبل از اعلام آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، نرخ ها تکلیفی بود بنابراین شرکت های هواپیمایی با نرخ مشخص این بلیت را می‌فروختند و در این میان دلالان همچنان حضور پر رنگ داشتند اما با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما دیگرخبری از آن نرخ های تکلیفی نیست بنابراین می بایست دست اندر کاران کمربند قوانین را محکم تر کنند زیرا که این فروشندگان، بازار را به صورت انحصاری درآورده‌اند و مافیا تشکیل داده اند تا از تقاضای بازار تمام و کمال به نفع خودشان استفاده کنند و دست‌یابی به سود بیشتر می‌شود هدف اول و آخرشان .

این اتفاقات در حالی رقم می خورد که مسئولان دم از نظارت و برخورد با تخلفات می زنند اما تنها کافی است که گوشی تلفن را برداریم و با چند آژانس تماس بگیریم تا پرده از این آشفته بازار برداشته شود ومسافرانی که دغدغه اول و آخرشان تهیه بلیت به هر نحوی است چشم شان به لطف اعداد و ارقام ذکر شده از سوی دلالان از حیرت بازمی ماند و انصاف صفت گمشده‌ی برخی فروشندگان می‌شود و مسافران هم به جای آنکه از بابت همه مسایل سفر خیالشان راحت باشد باید محافظی در برابر هجوم هزینه‌ها پیش روی خود بگیرند  تا ترکش حقیقت کمتر آنها را  نشانه بگیرد.

*** مسئولانی که پاسخگوی مشکلات مردم نیستند

بر اساس این گزارش طی تماسی که از طرف یکی از شهروندان اصفهانی داشتیم شکایتی در خصوص تفاوت نرخ آژانس های هواپیمایی داخلی بیان شد.

این شهروند اصفهانی گفت: با توجه به نرخ 154هزار تومانی که حدود 5روز پیش از قیمت پرواز اصفهان - کیش داشتیم و طی تماسی که با پنج آژانس هواپیمایی داشتیم با 5 نرخ مختلف از 260هزار تومان تا 300 هزار تومان به بهانه چارتر بودن پرواز مواجه شدیم.

وی همچنین عنوان کرد برای اعلام شکایت با تعزیرات اصفهان  و دفتر صنعت و معدن و تجارت اصفهان تماس حاصل کردیم ولی پاسخی نگرفتیم.

تلاش کردیم تا با برقراری تماس با سامانه 124 شکایت خود را عنوان کنیم اما با 8 خط مختلف حتی نتوانستیم با اپراتورهای این سامانه صحبت کنیم و باز هم به در بسته برخوردیم.

با توجه به اوضاع بازار شب عید و همچنین تنظیم بازار، شرایط موجود طالب نظارت گسترده تر و رسیدگی اورگان هایی همچون 124 به مشکلات مردمی است.

*** مافیا و دلالان منتظر این ایام هستند

علی نعمت چهاردولی عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص وجود تخلف در فروش بلیت های هواپیمایی گفت: ریشه این مشکل عدم تناسب بین عرضه و تقاضا است زیرا اگر ما به اندازه کافی هواپیما و خطوط هوایی داشته باشیم به طوری که به تناسب مسافران این خطوط وجود داشته باشند دچار چنین مشکلی نخواهیم شد.

وی ادامه داد: متاسفانه عده ای دلال در این زمینه وجود دارند که منتظر چنین شرایطی هستند و در واقع خود آنها این زمینه را فراهم می کنند تا بتوانند به حداکثر سود دست یابند و چون زمان بهره کشی و بهره وری آنها در این ایام است مافیایی را تشکیل می دهند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سازمان هواپیمایی، واحد نظارت و بررسی آن باید نظارت دقیقی در فروش بلیت ایرلاین ها داشته باشد گفت: این سازمان باید دستورالعمل و نظارت دقیقی بر این ایام داشته باشد و نظارت به صورت پنهان باشد نه آشکار که باید بر آژانس های هواپیمایی، فروش بلیت و مبلغ های ارائه شده اعمال شود.

چهاردولی معتقد است که سبک اقتصادی کشور مبتنی بر دلال پروری است و اظهار داشت: این دلال پروری به ضرر مردم است زیرا فقط ایرلاین ها کار خود را انجام می دهند و پول خود را می گیرند اما واسطه ها بدون زحمت بالاترین سود را کسب کرده و تنها کسی که متضرر اصلی است و پول از جیب آن خارج می شود مسافر است.

*** مردم از گرانفروشی استقبال نکنند

وی در ادامه  عنوان کرد: بنابر این مسافران باید آگاه و هوشیار باشند که اگر با چنین مسائلی مواجه می شوند آن را به واحدهای نظارتی که از طرف سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی اعلام شده اطلاع دهند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه  نخریدن مقابله با گران فروشی است گفت: زمانی که قیمت ها گران می شوند مردم نباید اقدام به خرید کنند اما مردم ما عجول هستند و هرچه قیمت گرانتر می شود شدت بیشتری به خرید می دهند که این امر دلالان را وادار به ادامه دادن گران فروشی می کنند.

چهاردولی افزود: اگر مردم صبر کنند و از گران فروشی استقبال نکنند و با واحدهای نظارتی سازمان  هواپیمایی، بازرسی و نهادهای نظارتی کشور مرتبط باشند قطعا جلوی این موضوع گرفته خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران در پایان یادآور شد: واحدهای نظارتی سازمان هواپیمایی وایرلاین ها باید بسیار جدی و محکم برخورد کنند وقیمت مشخص شده را اعلام کنند تا مردم در جریان باشند و بتوانند این مسئله را کنترل کنند.

براساس این گزارش، تازمانیکه حضور دلالان در عرصه فروش بلیت هواپیما ساماندهی نشود، این مشکلات همچنان پابرجا خواهند ماند به خصوص در زمان‌های اوج تقاضا که مسافران به دنبال خرید بلیت به هر نحوی هستند بنابراین با کش دار شدن این روش جیب مردم از سوی دلالان نشانه می رود و تنها لبخند رضایت بر لبان دلالان و فرصت طلب ها می نشیند.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: اخبار , ایران , اقتصادی , ,
برچسب‌ها: بلیت , هواپیما ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان